صفحه اصلی / اختصاصی / گذشت زمان و غم جدایی و عشق نافرجام

گذشت زمان و غم جدایی و عشق نافرجام

گذشت زمان و غم جدایی و عشق نافرجام

داستان عشق شما هرچه که باشد اگر در نهایت به جدایی ختم شود میتواند عواقب سختی را همراه خود بیاورد.

کنار امدن با یک قلب شکسته واقعا سخت است. این موضوع فقط چیزی نیست که در داستان ها و شعرها بشنویم بلکه چیزی است که واقعیت دارد. هرکسی که قلبش شکسته باشد می داند که کنار آمدن با یک قلب شکسته می تواند دشوار باشد. این واکنش عاطفی جهانی به دلیل از دست دادن ناگهانی ، غیر منتظره یا ناخواسته عشق ، غالباً با بی میلی شدید ، آسیب روانی و یا احساس عشق غیر قابل توصیف به عشق از دست رفته همراه می باشد. چنین شرایطی می تواند زندگی فرد را به جهنمی برای او تبدیل کند. از نظر برخی ، این احساس تنها یک تجربه زودگذر است. و از نظر دیگران ، احساس بسیار دردناکی است که می تواند بسیار دلهره آور به نظر برسد ، البته در بسیاری از موارد مردم در مقابل درمان قلب شکسته رفتارهای اجتنابی ای را نشان می دهند. این اجتناب می تواند منجر به بروز بسیاری از عوارض جانبی ناخواسته ، از جمله تعارض های داخلی بیشتر ، واکنش های عاطفی پیچیده ، انزوا و بروز مشکل در روابط آینده شود.

بنابراین ، چگونه می توان یک قلب شکسته را التیام بخشید؟ در اینجا چند نکته وجود دارد که من در تمرینات ، تجربیات بالینی و تماس های مداومم با دوست دخترها و اعضای خانواده ام توانسته ام آنها را کشف نمایم.

شکستن دل باعث بروز واکنش های شیمیایی ، عاطفی و جسمی ای می شود که می توانند با احساس تنهایی ، احساسات غیرقابل تحمل ، افسردگی و احساس بی فایده بودن همراه باشند. این احساسات فقط با یک مدل موی جدید ، خرید یک لباس جدید و یا رفتن به باشگاه پایان نخواهند یافت. به جای اینکه به خود فشار بیاورید تا به سرعت بر این احساسات غلبه نمایید ، بهتر است وقت بگذارید تا بتوانید با احساس خود کنار بیایید.

غلبه بر احساسات ناخوشایند ممکن است در کوتاه مدت ایده خوبی باشد ، اما می تواند منجر به عواقب طولانی مدت ناخواسته ای مانند احساس تلخی از گذشته ، ترس از روابط ، انزوا ، افسردگی ، داشتن احساس تنفر از خود و اجتناب از دوستیابی شود.

احساسات شما چیزی هستند که ساختار وجودتان را تشکیل می دهند بنابراین اینکه شما فکر کنید پارتنر سابقتان یک فرد خاص بوده که دیگر نظیرش را نخواهید یافت حتی اگر دوستان و آشنایانتان چنین تصوری نداشته باشند باز هم می تواند روی احساساتتان تاثیر بگذارد. ممکن است افکار شما تحریف شده باشند ، اما احساسات شما واقعی هستند. پس زمانی را برای التیام خود در نظر بگیرید.

غم و اندوه خوب است

همراه با به هم زدن یک رابطه ، ممکن است رابطه شما با بسیاری از دوستان دو جانبه و یا فامیل و اقوام پارتنر سابقتان هم به هم بخورد. اما ضرر به همین جا ختم نمی شود. ممکن است خانه خود ، وضعیت اجتماعی ای که قبلا داشتید ، و آینده ای را که در کنار پارتنرتان تصور می کردید نیز از دست بدهید. درست مانند هر ضرر دیگری ، شما باید به خودتان زمان کافی بدهید و فضایی را به تاسف و غصه خوردن برای آنچه که دیگر ندارید اختصاص دهید. البته گفتن این چیزها از انجام دادنشان ساده تر است.

واکنش طبیعی شما جلوگیری از غصه خوردن است ، زیرا به نظر می رسد مواجهه با واقعیت خیلی دردناک و دلهره آور باشد. اما پرهیز از این بخش از روند درمان ، می تواند منجر به افسردگی ، اضطراب ، کاهش اعتماد به نفس ، سرکوب سیستم ایمنی بدن ، علائم جسمی مانند تنش ، ناامیدی و بروز افکار وسواسی و عدم توانایی در ادامه مسیرتان به سمت هدف و گام برداشتن رو به جلو شود. گرچه ممکن است این چیزها در بعضی مواقع از نظر جسمی و عاطفی ناخوشایند به نظر برسند ، اما اندوه باعث می شود احساس کنترل بیشتری داشته باشید و احساس قدرت کنید. شما نمی خواهید با ترس هایی که از رابطه قبلیتان به جای مانده وارد روابط بعدی خود شوید و پیش بینی های منفی ای را انجام دهید و شریک زندگی خود را با این تفکر که “مبادا قلبم دوباره بشکند” یا تو هم مانند دیگران هستی از خود دور کنید.

عزاداری یک بخش ضروری از روند بهبودی است که می تواند سبب شود روحیه سالمی داشته باشید.

پنج مرحله ی اندوه دکتر الیزابت کوبلر-راس یکی از محبوب ترین راه ها برای زمان بندی فرایند سوگواری است. اگرچه هر کسی غم و اندوه پایان رابطه را به طور منحصر به فردی تجربه می کند ، اما به نظرم این راهنما یک راهنمای مفید است که می توانید در هنگام مواجهه با چنین غم و اندوهی از آن استفاده نمایید.

این پنج مرحله عبارتند از انکار (عدم توانایی در پذیرش واقعیت) ، عصبانیت (تنش جسمی ، سرخوردگی ، نارضایتی) ، چانه زنی (اعتقاد به جادو ، التماس به خدا) ، افسردگی (غم ، پوچی ، گناه ، بی خوابی ، از دست دادن اشتها ، ناامیدی) ، و پذیرش.

در حالی که در این مراحل به سمت جلو پیش می روید ، نسبت به افکار ، احساسات ، رفتارها و تمایلات جسمی خود کنجکاو باشید. برای خودتان وقت بگذارید تا آنچه را که باید تجربه کنید تجربه نمایید و با خودتان تمرین کنید تا هیچ تلاشی را برای کنترل یا تغییر شرایط انجام نداده و امور را به همان شکلی که هستند در نظر بگیرید و آنها را بپذیرید.

تمام تلاش خود را بکنید تا در هنگام داوری درباره افکار یا احساسات خود با خودتان دلسوزانه رفتار کنید. اجتناب از ناراحتی ای که در درونتان است دشوار است اما سعی کنید با خود مهربان باشید و درک کنید که تغییر شرایط مدتی طول خواهد کشید.

تبدیل شدن به یک فرد ضد اجتماعی

با وجود تمام پیچیدگی هایی که پایان یافتن یک رابطه به همراه دارد شکست در رابطه ی عاشقانه را می توان یکی از بدترین انواع شکست ها دانست. بنابراین آنچه که اهمیت دارد این است که بدانید شما به واسطه ی برخی از شبکه های اجتماعی با عشقتان تماس می گرفتید و حال نباید از آنها برای کنکاش در مورد عشق سابقتان استفاده کنید. چرا که با نگاه کردن به استوری های اینستاگرام عشق سابق یا جدول زمانی فیس بوک او چیزی عایدتان نمی شود. وقتی صحبت از رسانه های اجتماعی می شود ، فقط بگویید نه.

برای مدیریت احساسات ، افکار و احساسات ناخوشایند خود ، سعی کنید تنفس عمیق ، ارزیابی های بدنی ، مراقبه و سایر فعالیت های آگاهانه را انجام دهید. اینکه به ذهنتان اجازه بدهید افکارتان را آزادانه به گردش در بیاورد ، بدون اینکه برای کنترلشان تلاش کنید ، یا این افکار را متوقف نموده ، از آنها جلوگیری کنید یا آنها را دستکاری نمایید ، باعث می شود که این افکار قدرت کمتری داشته باشند و نتوانند ، چنگال های خود را در درون شما فرو کنند ، و شما اعتماد به نفس و مهارت لازم برای مقابله با آنها را داشته باشید. به خودتان فرصت دهید و جمبل و جادو و یا دعا برای بازگشت معشوق را کنار بگذارید و به اینگونه افکارتان بگویید که شما هیچ قدرتی ندارید.

با خودت قرار بگذار

دل شکسته غالباً مدام با خود در کشمکش است تا به خاطر بیاورد که قبلا چگونه بوده است. وقتی خودتان را در یک رابطه غرق می کنید به طور کلی فراموش می کنید که زمانی که مجرد بودید چگونه فردی بودید و چه خصوصیات برجسته ای داشتید. رابطه شما نباید معرف شما باشد به خصوص هم اکنون که این رابطه تمام شده است. به همین دلیل من شما را تشویق می کنم تا با قرار گزاشتن خود واقعیتان را پیدا کنید. قرار گزاشتن با خودتان راهی است که از طریق آن می توانید نسبت به احساسات خود ، آنچه که در ذهنتان اتفاق می افتد و آنچه که می خواهید بدان دست پیدا کنید اطلاعات بیشتری را کسب نمایید و بیشتر مراقب خودتان باشید. علاوه بر این، این کار به شما کمک می کند تا با نیازها و خواسته های خود ارتباط بر قرار نمایید. مراحل زیر را در ذهن داشته باشید:

  • مرحله ۱: با برنامه ریزی وقت خود، زمان بیشتری را به خودتان اختصاص دهید
  • مرحله ۲: تصمیم بگیرید که با زمان خود می خواهید چه کار کنید. در مورد کارهایی که می خواهید انجام دهید اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که از انجام دادن آنها خوشحال خواهید شد!
  • مرحله ۳: سعی کنید با کس دیگری قرار بگذارید. چرا شما باید همه ی وقت خود را به یک نفر اختصاص بدهید و مدام به او فکر کنید ؟
  • مرحله ۴: با آگاهی کامل به سر قرار بروید و سعی کنید از قرار هایتان لذت ببرید

همواره به خاطر داشته باشید که چرا در رابطه قبلیتان شکست خوردید

شاید یاداوری خاطرات گذشته و اینکه به یاد بیاورید که پارتنر سابقتان قبل از پایان دادن به رابطه به شما چه گفت دردناک به نظر بیاید ، اما برای ادامه زندگی به این کار نیاز دارید. حتما دلیلی دارد که شما دیگر با هم نیستید. این امر ممکن است بدان دلیل باشد که او دیگر جذب شما نمی شود ، یا شما به او خیانت کرده اید ، یا او موقعیت بهتری را پیدا کرده و شما را به امان خدا رها نموده پس ، باید این واقعیت را بپذیرید که رابطه قبلی شما به پایان رسیده و علت به پایان رسیدنش را هم درک کنید.

روش درمانی مناسب خود را پیدا کنید

در صورت نیاز به دریافت کمک های اضافی ، درمان می تواند منبع فوق العاده ای برای فراهم نمودن پشتیبانی و کسب کمک های لازم باشد. به عنوان مثال ، رفتار درمانی شناختی ، یک الگوی درمانی کوتاه مدت با اهداف قابل توجه است که می تواند به شما بیاموزد چگونه می توانید افکار منفی و رفتارهای ناسازگار خود را به رفتارهای مثبت تغییر دهید. علاوه بر روش های امتحان شده و واقعی ، بودن در کنار عزیزانتان و کسانی که دوستتان دارند ، استفاده از خدمات مراقبت های زیبایی و آواز خواندن و زم زمه نمودن اشعار مورد علاقهتان می تواند به شما کمک کند تا قلب شکستهتان را التیام ببخشید. به یاد داشته باشید که درد شکستن قلب برای هر فرد متفاوت است و هر فرد باید روش هایی را که برای خودش مناسب هستند بیابد تا بتواند با این موضوع کنار بیاید.


منبع

این مطالب را نیز ببینید!

برای سرحال شدن و تغییر خلق و خو چه بخوریم؟ ۹ غذای تقویت روحیه

برای سرحال شدن و تغییر خلق و خو چه بخوریم؟ ۹ غذای تقویت روحیه

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در مواقع ناراحتی غذای بیشتری بخورید؟ اغلب …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *