صفحه اصلی / اختصاصی / پروتئین وی را چگونه و چه زمانی مصرف کنیم؟

پروتئین وی را چگونه و چه زمانی مصرف کنیم؟

پروتئین وی را چگونه و چه زمانی مصرف کنیم؟

برای بدنسازی بهتر استفاده از مکمل های پروتئینی ضروری است و پروتئین وی نیز یکی از آنهاست.

افراد معمولاً از پروتئین وی به عنوان یک مکمل، در کنار تمرین مقاومتی، برای کمک به بهبود سنتز پروتئین عضله و رشد توده عضلانی استفاده می کنند. اما آیا می دانید که پروتئین وی چیست و چه فوایدی می تواند داشته باشد؟

شیر از دو پروتئین، به نام های پروتئین وی و کازئین ساخته شده است. پروتئین وی در بخش مایع شیر قرار دارد. هنگام درست کردن پنیر، قسمت چرب شیر که به راحتی قابل تشخیص است و بالا می آید همان پروتئین وی است و به راحتی می توان آن را از کازئین موجود در شیر جدا کرد.

پروتئین وی به این خاطر که همه ۹ اسید آمینه موردنیاز و ضروری بدن ما را دارد، پروتئین کاملی محسوب می شود. نکته جالب توجه دیگر در مورد این پروتئین سودمند، میزان لاکتوز کم آن است.

فواید زیادی در ارتباط با مصرف پروتئین وی وجود دارد و محققان دائماً در حال یافتن خواص درمانی جدید هستند.

در این مطلب از مجله آلامتو، ما توضیح می دهیم که مصرف پروتئین وی چه مزایایی می تواند داشته باشد و در ادامه برخی از عوارض جانبی و خطرات احتمالی ناشی از آن را بررسی می کنیم. لطفا تا انتها با ما همراه باشید.


مزیت های مصرف پروتئین وی:

کمک به کاهش وزن: یک مطالعه که در مجله تغذیه و متابولیسم منتشر شد، تاثیرات استفاده از پروتئین وی بر روی ۱۵۸ نفر ارزیابی کرد. کسانی که در معرض استفاده از این پروتئین قرار گرفتند به طور قابل توجهی چربی بدن خود را از دست داده و نسبت به گروهی که آن را مصرف نکرده بودند، توده عضلانی بیشتری نیز کسب کردند.

خواص ضد سرطان: در مجله Anticancer Research برای استفاده از پروتئین وی به منظور درمان سرطان نتایج امیدوار کننده ای منتشر شد. اما برای با قطعیت حرف زدن در این مورد به تحقیقات بیشتری نیاز است.

کاهش کلسترول: محققان در مطالعه ای که در مجله انگلیسی تغذیه منتشر شد، به ۷۰ مرد و زن دارای اضافه وزن مکمل پروتئین وی را به مدت ۱۲ هفته داده و تعدادی از پارامترها مانند سطح چربی و انسولین را اندازه گیری کردند. کاهش قابل توجهی در سطوح کلسترول کل و کلسترول LDL در افرادی که پروتئین وی را مصرف کرده بودند، مشاهده شد.

آسم: پروتئین وی می تواند پاسخ ایمنی را در کودکان مبتلا به آسم بهبود بخشد. یک مطالعه کوچک منتشر شده در مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه، با حضور ۱۱ کودک، نشان داد که کودکان مبتلا به آسم که ۱۰ گرم پروتئین وی را به مدت ۱ ماه روزانه دریافت کرده بودند، پاسخ ایمنی بدن شان تا حدودی بهبود یافته است.

فشار خون و بیماری های قلبی عروقی: تحقیقات منتشر شده در مجله بین المللی Dairy نشان داد که نوشیدنی هایی که حاوی پروتئین وی بوده اند به طور قابل توجهی فشار خون را در بیماران مبتلا به فشار خون بالا کاهش می دهد. بدیهی است که با کاهش فشار خون بالا، خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته نیز کمتر می شود.

کاهش روند از دست دادن وزن در مبتلایان به ایدز: مطالعه ای که در مجله Clinical and Investigative Medicine منتشر شد نشان داد که پروتئین وی می تواند از دست رفتن وزن در بیماران اچ آی وی را کندتر کند.


خطرات احتمالی مصرف پروتئین وی

برخی از افرادی که به شیر حساسیت دارند ممکن است به پروتئین وی نیز واکنش نشان دهند. به طور معمول، مصرف پروتئین وی در دوزهای متوسط، هیچ گونه عوارض جانبی ایجاد نمی کند. با این حال، مصرف دوزهای بسیار بالا می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • درد معده
  • گرفتگی عضلات
  • کاهش اشتها
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • خستگی

مصرف پروتئین وی در دوزهای بالا و به طور مداوم، می تواند منجر به بروز آکنه شود. از منظر علم تغذیه، پروتئین وی بسیار غیرمعمول بوده و معادلی از آن در طبیعت وجود ندارد.

برخی معتقدند که مصرف مواد غذایی فراوری‌ شده مثل این پروتئین می ‌تواند زمینه ساز بروز مشکلاتی شود، به این خاطر که تعادل مواد مغذی در این مواد غذایی بیشتر به سمت پروتئین است.


انواع پروتئین وی:

سه نوع اصلی پروتئین آب پنیر وجود دارد. پودر کنسانتره پروتئین وی (wpc)، پروتئین وی ایزوله (WPI) و پروتئین وی هیدرولیز(WPH).

بیایید به هر یک از این موارد نگاهی بیندازیم:

  • پودر کنسانتره پروتئین وی (wpc): این نوع پروتئین وی حاوی مقادیر کمی چربی و مقادیر کمی کربوهیدرات است. درصد پروتئین موجود در WPC به میزان غلظت آن بستگی دارد. کنسانتره های سطح پایین دارای ۳۰ درصد پروتئین و سطوح بالاتر آن حاوی ۹۰ درصد پروتئین هستند.
  • پروتئین وی ایزوله (WPI): این نوع پروتئین، بیشتر برای از بین بردن چربی و لاکتوز پردازش می شود. WPI معمولاً حاوی حداقل ۹۰ درصد پروتئین است.
  • پروتئین وی هیدرولیز(WPH): این نوع پروتئین به عنوان پروتئین وی ” پیش هضم شده ” در نظر گرفته می شود زیرا قبلاً تحت هیدرولیز جزئی که فرآیندی مهم برای جذب پروتئین در بدن است، قرار گرفته است. WPH به اندازه دو شکل دیگر، به هضم زیادی احتیاج ندارد. جالب است بدانید که پروتئین وی هیدرولیز معمولاً در مکمل های پروتئینی پزشکی و شیرخشک های نوزادان استفاده می شود زیرا هضم را بهبود می بخشد و پتانسیل آلرژن را کاهش می دهد.

عضله سازی و کاهش وزن

مکمل پروتئین وی همراه با ورزش مقاومتی، می تواند به بهبود سنتز پروتئین عضله و رشد توده عضلانی بدون چربی کمک کند.

نتایج مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی Sport Nutrition and Exercise Metabolism به این صورت بود که مصرف مکمل پروتئین وی در حین تمرین مقاومتی در مقایسه با تمرین مقاومتی به تنهایی، مزایای اضافه تری دارد. به علاوه، افرادی که از پروتئین وی استفاده کرده بودند، افزایش نسبی بیشتری در توده عضلانی بدون چربی شاهد بودند.

زمانی که نوبت به مقایسه پروتئین وی با پروتئین کازئین می رسد، اختلاف ‌نظرهایی پیش می آید، اما در حالت کلی، اگر بخواهیم این دو را مقایسه کنیم، باید بگوییم که پروتئین وی در کوتاه‌ مدت مؤثرتر است، در حالی که کازئین در طولانی مدت روی رشد عضلانی تاثیر بهتری خواهد گذاشت.


منبع

این مطالب را نیز ببینید!

چگونه زندگی کنیم که پشیمان نشویم؟ ۱۰ راه جلوگیری از پشیمانی و احساس گناه

چگونه زندگی کنیم که پشیمان نشویم؟ ۱۰ راه جلوگیری از پشیمانی و احساس گناه

با اشتباهات گذشته زندگی کردن ، راحت است ، این‌که چه باید می‌کردیم و چه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *