صفحه اصلی / پزشکی / مشکل خستگی چشم + روش های جلوگیری از خسته شدن چشم

مشکل خستگی چشم + روش های جلوگیری از خسته شدن چشم

مشکل خستگی چشم + روش های جلوگیری از خسته شدن چشم

مشکل خستگی چشم ممکن است در ساعات پایانی روز برای هر فردی پیش آید. می توانید با روش های مختلف از خستگی چشم جلوگیری کنید و تا حد زیادی از این مشکل پیشگیری کنید. استراحت دادن به چشم و استفاده از چای کیسه ای بابونه می تواند به شما کمک کند.

بروز خستگی در چشم پس از یک روز طولانی و نگاه کردن زیاد به نمایشگر کامپیوتر و یا خواندن کتاب یک موضوع طبیعی است و بیشتر افراد آن را تجربه خواهند کرد. خستگی چشم خیلی رایج است و نشانه ناراحتی و مشکل جدی در فرد نیست، برای پیشگیری از خستگی چشم راهکارهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می توان خستگی چشم را کمتر کرد.

روش های جلوگیری از خستگی چشم

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با گذشت یک روز خسته کننده و طولانی و مشاهده نمایشگرها و یا کتاب ها نشانه هایی مانند سوزش، خارش و خستگی چشم را داشته باشید. خستگی چشم خیلی رایج است و نشان دهنده ناراحتی و اختلال جدی هم نیست. تشخیص خستگی چشم خیلی ساده است ولی چیزی که مهم است پیدا کردن ارتباط بین علائم و خستگی چشم است. بیشتر علائم خستگی چشم ها رایج است، اگر شما هم در اغلب مواقع دچار سوزش چشم یا احساس سنگینی سر می شوید باید بدانید که احتمالا خیلی زیاد دچار خستگی چشم شده اید. برای پیشگیری از خستگی چشم ها روش های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید این خستگی را رفع کنید و در ادامه توضیح می دهیم.

علائم خستگی چشم ها

با داشتن بعضی از علائم و نشانه ها پی به خستگی چشم ها می برید. بعضی از مهمترین نشانه های خستگی چشم عبارتند از:

  • افزایش حساسیت چشم ها به نور
  • داشتن درد گردن، درد شانه یا کمر
  • حالت تهوع
  • سنگینی سر
  • وجود درد و ناراحتی در چشم
  • مشکل داشتن در تمرکز
  • خشکی چشم یا آبریش از چشم ها
  • تارید در دید یا دوبینی

انجام آزمایش چشمی کامل

انجام دادن آزمایشات چشمی روشی روتین و مهم برای پیشگیری و یا درمان کردن مشکلات چشمی است، اگر بیش از یک سال است که هیچ معاینه چشمی را انجام نداده اید، حالا زمان انجام فرا رسیده است و باید به چشم پزشک مراجعه کنید تا چشمان شما و بینایی شما مورد بررسی قرار بگیرد.

با توجه به دیدگاه موسسه ایمنی و سلامت شغلی کلیه افراد به خصوص افرادی که در محل کار یا منزل یا کامپیوتر در ارتباط هستند باید حتما قبل از شروع به کار آزمایشاتی را در مورد سلامت چشمان خود انجام بدهند و سالی یک بار آن را تکرار کنید.

استفاده از روشنایی محیطی مناسب

خستگی چشم ممکن است به دلیل نوری باشد که درون فضا وجود دارد و یا از بیرون به داخل وارد می شود. می توانید برای تنظیم کردن نور روشنایی داخل را کشیدن پرده را کمتر کنید و روشنایی داخل را با استفاده از لامپ کم مصرف و یا فلوئورسنت کمتر کنید، همچنین استفاده از لامپ های کم فشار هم پیشنهاد می شود.  چنانچه با کامپیوتر کار می کنید بهتر است که مانیتور آن را در عوض قرار دادن در مقابل پنجره و یا پشت شیشه پنجره در کنار آن قرار دهید تا نور کمتری به چشم شما بخورد.

زیاد خیره نشوید

با کمتر کردن زمان خیره شدن می توانید خستگی چشم را بسیار کمتر کنید. تا جایی که برای شما ممکن است از صفحات الکترونیک مانند کامپیوتر کمتر استفاده کنید و سعی کنید کتاب بخوانید. اگر در مواقعی مجبور به استفاده از کامپیوتر و یا لپ تاپ می شوید، مطمئن شوید که کامپیوتر شما در زاویه ۹۰ درجه از منبع نور مستقیم قرار بگیرد. صفحات نمایشی مخصوص و ضد تابش استفاده کنید و در زمان رانندگی در شب هم از عینک ضد تابش استفاده کنید و از خیره ماندن به صفحه نمایش هم خودداری نمایید و موقع کار به چشم هایتان کمی استراحت دهید.

مطلب پیشنهادی: آستیگماتیسم” چشم چیست درمان و علائم این مشکل چشمی

استفاده از عینک برای پیشگیری از خستگی چشم ها

افرادی که در طول روز بیش از اندازه با کامپیوتر یا لپ تاپ سرو کار دارند، برای جلوگیری از خستگی چشمان خود بهتر است از چشم پزشک بخواهند تا عینکی مناسب برایشان تجویز نماید. استفاده از عینک بخصوص وقتی از لنزهای تماسی استفاده می شود بسیار مهم می باشد، زیرا لنزهای تماسی در طول استفاده دراز مدت خشک می شوند و باعث ناراحتی هایی در چشم خواهند شد. بعلاوه افراد می توانند از لنزهای فتوکرومیک یا لنزهای کم نور استفاده نمایند تا در معرض نور آبی حاصل از دستگاه های دیجیتالی نباشند. همچنین استفاده از عینک های آفتابی را در زمان رانندگی فراموش ننمایید.

استفاده از چای کیسه ای بابونه

چای بابونه داری خواص بسیاری می باشد و برای کاهش سردرد گزینه مناسبی می باشد، همچنین این چای به منظور کاهش خستگی و تورم در چشم ها بسیار مفید می باشد. برای اینکار دو عدد چای کیسه ای بابونه برداشته و برای ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب گرم خیس نمایید، بعد آنها را از آب بیرون آورده و یکی در یخچال قرار دهید تا خنک شود، و دیگری را که هنوز گرم است بر روی چشم بسته خود قرار داده و ۵ دقیقه صبر کنید، سپس چای کیسه ای داخل یخچال را برداشته و اینبار چای سرد را روی چشم خود بگذارید تا خستگی چشم ها رفع شود.

صفحه نمایش را ارتقا دهید

اگر کامپیوتر شما هنوز صفحه نمایش و مانیتور قدیمی است، باید آن را تعویض کنید و از صفحه نمایش های کریستال مایع و جدید استفاده کنید. بیشتر صفحه نمایشه ای ال سی دی به دلیل داشت سطح ضد انعکاسی کمتر باعث خسته شدن چشم ها می شوند. صفحه نمایش های قدیمی ممکن است باعث پرپر زدن شدید تصاویر شوند که عامل خستگی چشم است. برای جلوگیری از خستگی چشم در موقع انتخاب صفحه نمایش پنل تخت، صفحه ای با بالاترین رزولیشن را انتخاب کنید.

بیشتر پلک بزنید

پلک زدن برای چشم مفید است به ویژه در موقعی که با وسایل الکترونیک کار می کنید. پلک زدن مداوم باعث پیشگیری از خشکی و ناراحتی در چشم می شود. اشک های پوشش دهنده در چشم، اگر پلک زده نشود سریعتر تعریق می شوند. هوای محیط کار، ادارات و محیط های بسته خشک است و می تواند باعث خشک شدن اشک چشم ها به مقدار بالاتری شود و ناراحتی های چشمی خطرناک را باعث شود. چنانچه حس خشکی در چشمان خود دارید می توانید از پزشک بخواهید که قطره اشک چشم مصنوعی برای مصرف روزانه شما تجویز کند، برای کم شدن خشکی چشم های خود روزی ۲۰ دقیقه به مدت ۱۰ بار چشمان را مانند حالتی که به خواب می روید ببندید و استراحت کنید، این کار باعث آرامش دادن به چشم ها می شود.

مطلب پیشنهادی: خوراکی مفید برای چشم | بری داشتن چشم قوی و سالم چه بخوریم؟

به چشمان خود ورزش دهید

همان گونه که گفتیم با خیره شدن به تلویزیون یا صفحه نمایش وسایل الکترونیک باعث بروز خستگی چشم ها می شوید. برای پیشگیری از خستگی چشم ها در این موارد باید هر ۲۰ دقیقه یک بار به یک جسم دورتر از صفحه، برای ۲۰ ثانیه خیره شوید. بعضی از پزشکان به این عمل قانون ۲۰-۲۰-۲۰ می گویند. با نگاه کردن به ناحیه ای دور باعث ایجاد آرامش عضله مژگانی درون چشم می شود و خستگی چشم کمتر می شود.  علاوه بر این در روش دیگر برای ورزش دادن چشم خود می توانید در ابتدا برای ۱۰ تا ۱۵ ثانیه به یک شیء در فاصله ای دور نگاه کرده و سپس به همان اندازه به شیء دیگری در نزدیکی خود نگاه نمایید، این عمل را ۱۰ مرتبه انجام دهید. هر دو تمرین گفته شده برای پیشگیری از خستگی چشم ها مفید و موثر می باشند. چشمک زدن نیز یک ورزش برای کاهش مشکلات خشکی چشم می باشد که می توانید انجام دهید.

به طور مکرر استراحت نمایید

استراحت کردن به شکل مکرر به خصوص برای کسانی که با کامپیوتر سروکار دارند و دچار خستگی چشم، دردکمر، درد گردن و شانه ها می شوند بسیار مفید می باشد. بسیاری از کارکنان در طول روز کاری خود فقط دو مرتبه و هر بار ۱۵ دقیقه استراحت می کنند، این در حالی است که مطالعات انجام شده به تازگی مشخص کرده اند که داشتن استراحت مکرر در حین انجام کار برای رفع خستگی چشم ها و پیشگیری از آن بسیار تاثیر گذار می باشد.

استفاده از گلاب

گلاب یکی از قدیمی ترین روش های ضد فشار و خستگی چشم می باشد. گلاب یکی از مواد مهم آرامش بخش می باشد که برای چشم های پف کرده و خسته کاملا مناسب می باشد. برای استفاده از گلاب در ابتدا چشمان خود را با آب سرد شسته و سپس خشک نمایید. در ادامه دو عدد پنبه را با مقداری گلاب خیس کرده و روی چشمان بسته خود قرار دهید. روزی دو مرتبه این عمل را انجام دهید تا از خستگی چشمانتان جلوگیری شود.

نکته پایانی

باید بدانید که خستگی چشم موضوعی رایج است که در بیشتر موارد به دلایل کاری و استفاده زیاد از حد نمایشگرهای دیجیتالی ایجاد می شود. برای مراقبت از چشمان خود نکات و موارد گفته شده را حتما انجام دهید تا دچار خستگی چشم نشوید.


منبع

دیدگاهتان را بنویسید