صفحه اصلی / اختصاصی / تحقیق در مورد لاغری با رژیم یویو و عوارض آن

تحقیق در مورد لاغری با رژیم یویو و عوارض آن

تحقیق در مورد لاغری با رژیم یویو و عوارض آن

رژیم یویو چرخه ای از تغییرات کوتاه مدت در غذا خوردن و فعالیت است. به همین دلایل ، فقط به منافع کوتاه مدت منجر می شود.

این رژیم یک برنامه غذایی برای رسیدن به اهداف کاهش وزن است که از طریق آن مقداری از وزن تان را از دست می دهید، اما پس از مدتی وزن از دست داده شده برمی گردد. این فرایندی است که باعث می شود وزن مانند یویو بالا و پایین شود.

در این مقاله از مجله آلامتو، برخی از مشکلات مربوط به رژیم غذایی یویو مورد بحث قرار خواهد گرفت. لطفا تا انتها با ما همراه باشید.


۱٫ افزایش اشتها به مرور زمان، منجر به افزایش وزن بیشتر می شود

در طول رژیم، کاهش چربی منجر به کاهش سطح هورمون لپتین می شود. این هورمونی است که به طور معمول به شما احساس سیری می دهد. در حالت عادی، ذخایر چربی شما لپتین را در جریان خون آزاد می کند و این به بدن می گوید که ذخیره انرژی در دسترس است و به شما علامت می دهد که کمتر غذا بخورید.

با از دست دادن وزن و کاهش چربی، آزاد شدن لپتین کاهش یافته و اشتها افزایش می یابد. افزایش اشتها به این دلیل اتفاق می افتد که بدن سعی می کند منابع تحلیل رفته‌ انرژی را بازیابی کند.

بیشتر افراد زمانی که از رژیم کوتاه مدت برای کم کردن وزن شان استفاده می کنند، طی یک سال ۳۰ الی ۶۵ درصد از وزن از دست رفته را دوباره بدست می آورند.

جالب است بدانید که یک سوم افرادی که از این رژیم های غذایی برای کاهش وزن استفاده می کنند، وزن شان بعد از رژیم بیشتر از وزن شان قبل از رژیم بوده است. این افزایش وزن همان برگشت دوباره وزن است که در قسمت بالا به آن پرداختیم و در حقیقت شرایطی است که فرد را مجاب می کند تا برای از دست دادن این وزن دوباره به سراغ رژیم غذایی باشد.


۲٫ درصد چربی بدنی در فرد افزایش می یابد

در برخی مطالعات، رژیم غذایی یویو منجر به افزایش درصد چربی بدن شده است. در مرحله افزایش وزن رژیم یو یو، چربی راحت تر از توده عضلانی بازیابی می شود و این می تواند منجر به افزایش درصد چربی بدن در طی چندین دوره رژیم یویو باشد.

بررسی مطالعات مرتبط با این موضوع نشان داد که پیشینه رژیم غذایی یو یو، درصد بالاتر چربی بدن و چربی شکمی بیشتر را پیش بینی کرده است.


۳٫ این رژیم می تواند منجر به از دست دادن توده عضلانی شود

در طی رژیم های لاغری، بدن در حین از دست دادن چربی، توده عضلانی را نیز از دست می دهد. از آنجا که پس از کاهش وزن، بدن چربی از دست رفته را راحت تر از توده عضلانی به دست می آورد، این امر می تواند منجر به از دست دادن توده عضلانی بیشتر در طول زمان شود.

از دست دادن توده عضلانی در طی رژیم غذایی همچنین منجر به کاهش قدرت بدنی می شود. تا حدودی می توان با ورزش، از جمله تمرینات قدرتی این تأثیرات را کاهش داد. در طی فرآیند کاهش وزن، میزان پروتئین غذایی که بدن نیاز دارد نیز افزایش می یابد. خوردن منابع پروتئینی سالم می تواند به کاهش از دست دادن توده عضلانی کمک کند.

یک مطالعه انجام شده در این مورد حاکی از آن است که زمانی که ۱۱۴ فرد بزرگسال هنگام کاهش وزن از مکمل های پروتئینی استفاده می کردند، توده عضلانی کمتری از دست دادند.


۴٫ برگشتن وزن پس از رژیم می تواند منجر به کبد چرب شود

کبد چرب شرایطی است که بدن چربی اضافی را در داخل سلول‌های کبد ذخیره می کند. چاقی یک عامل خطر ابتلا به کبد چرب است و افزایش وزن شما را در معرض خطر این شرایط قرار می دهد.

کبد چرب با تغییر در نحوه متابولیسم چربی و قند در کبد همراه است و خطر دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد. علاوه بر این، می تواند گاهاً منجر به نارسایی مزمن کبدی شود که به آن سیروز نیز می گویند.

یک مطالعه روی موش ها نشان داد که چندین دوره افزایش و کاهش وزن باعث کبد چرب می شود.


۵٫ خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد

احتمال داده می شود که رژیم غذایی یو یو میزان خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد، اگرچه همه مطالعات شواهدی برای این موضوع پیدا نکردند.

مروری بر چندین مطالعه نشان داد که پیشینه رژیم غذایی یو یو در چهار مطالعه از ۱۷ مطالعه، دیابت نوع ۲ را پیش بینی کرده است. چربی شکم بیشتر از چربی ذخیره شده در سایر نقاط بدن مانند بازوها، پاها یا باسن به دیابت منجر می شود.

یک مطالعه نشان داد که در موش هایی که ۱۲ ماه تحت تاثیر رژیم یویو بودند، در مقایسه با سایرین، میزان انسولین افزایش یافته است. همانطور که می دانید افزایش سطح انسولین می تواند نشانه اولیه دیابت باشد.

اگرچه دیابت در همه مطالعات انسانی درباره رژیم غذایی یویو دیده نشده، اما احتمالاً این میزان در افرادی که وزن بیشتری نسبت به قبل از رژیم خود دارند، بیشتر است.

همچنین بخوانید: تحقیق در مورد سلامتی و تندرستی

۶٫ خطر ابتلا به بیماری های قلبی افزایش می یابد

رژیم یویو یا همان چرخه وزن، با بیماری عروق کرونر همراه است، بیماری‌ای که در آن عروق تأمین کننده قلب باریک می شوند.

جالب است بدانید که برگشت دوباره وزن، حتی بیشتر از اضافه وزن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

طبق مطالعه ای که روی ۹۵۰۹ بزرگسال انجام شد، افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی به میزان نوسان وزن بستگی دارد. هرچه وزن شما در طی رژیم یو یو کاهش یافته و دوباره به حالت اول برگردد، خطر ابتلا بیشتر خواهد بود. نتیجه حاصل از بررسی چندین مطالعه این بود که تغییرات زیاد در وزن در طول زمان احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی را دو برابر می کند.


۷٫ این رژیم غذایی فشار خون را افزایش می دهد

افزایش وزن، از جمله برگشت وزن ناشی از رژیم غذایی یویو، با افزایش فشار خون ارتباط دارد. بدتر اینکه، رژیم غذایی یو یو می تواند تأثیر سالم کاهش وزن بر فشار خون را در آینده نیز کاهش دهد.

مطالعه بر روی ۶۶ بزرگسال نشان داد که کسانی که سابقه رژیم غذایی یویو دارند در هنگام کاهش وزن بهبود فشار خون کمتری را تجربه می کنند.


۸٫ ایجاد احساس سرخوردگی و ناراحتی

قطعا بسیار ناامید کننده خواهد بود که مدتی تلاش کنید و از طریق این رژیم غذایی وزن تان را کم کنید، اما پس از مدتی وزن کاهش یافته برگردد. در حقیقت افرادی که تجربه دنبال کردن این رژیم غذایی را دارند، پس از آن از زندگی و سلامتی خود احساس نارضایتی می کنند.

با این حال، به نظر نمی رسد که رژیم غذایی یویو با افسردگی یا ویژگی های شخصیتی منفی در ارتباط باشد.

ممکن است برخی از رژیم های غذایی را امتحان کرده باشید که به شما در دست یابی به نتایجی که می خواستید کمکی نکرده باشد، اما این نباید باعث احساس شکست در وجود شما شود، این فقط چیزی است که می گوید باید راه های دیگری را امتحان کنید.


۹٫ داشتن اضافه وزن بهتر از دنبال کردن این رژیم غذایی است

در صورتی که اضافه وزن دارید، تلاش برای از دست دادن وزن سلامت قلب را بهبود می بخشد، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد و آمادگی جسمانی شما را افزایش می دهد.

از سایر فواید کاهش وزن می توان به بهبود خواب، کاهش خطر ابتلا به سرطان، بهبود روحیه و بهبود کیفیت زندگی اشاره کرد.

رژیم غذایی یویو درجایی بین این دو قرار دارد؛ این رژیم به اندازه اضافه وزن مضر نیست، اما قطعاً از کاهش وزن و برگشتن دوباره وزن بدتر خواهد بود. مطالعه ای که به مدت ۱۵ سال بر روی ۵۰۵ مرد ۵۵ تا ۷۴ ساله انجام شد نشان داده که نوسانات وزن آنها با ۸۰٪ خطر مرگ بیشتر در طول دوره مطالعه همراه بوده است.


۱۰٫ تفکرات کوتاه مدت مانع از تغییرات طولانی مدت در سبک زندگی می شود

اکثر رژیم های غذایی، معمولاً برای رسیدن به هدف کاهش وزن یا اهداف سلامتی دیگر، مجموعه ای از قوانین را برای یک دوره زمانی مشخص تجویز می کنند. این نوع رژیم ها باعث می شود که شما شکست بخورید، زیرا به شما یاد می دهند که فقط تا زمان رسیدن به هدف باید قوانین را رعایت کنید و هنگامی که رژیم را به پایان رساندید، دوباره به عاداتی که باعث افزایش وزن می شوند، برگردید.

برای شکستن چرخه تغییرات موقت که منجر به موفقیت موقت می شود، فکر کردن در مورد رژیم را متوقف کنید و به یک سبک زندگی سالم فکر کنید.

یک مطالعه بزرگ بر روی بیش از ۱۲۰۰۰۰ بزرگسال در ایالات متحده نشان داد که چندین عادت می تواند به تدریج باعث کاهش وزن و حفظ آن در طی چندین سال شود. در اینجا برخی از رفتارهایی که برای کاهش وزن طولانی مدت موثر بوده است را عنوان می کنیم:

  • خوردن غذاهای سالم مانند ماست، میوه ها، سبزیجات و آجیل های درختی
  • پرهیز از خوردن غذاهای بی ارزش مانند چیپس سیب زمینی و نوشیدنی های شیرین
  • محدود کردن غذاهای نشاسته ای و استفاده از غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی در حد متوسط
  • ورزش و فعالیت روزانه
  • خواب کافی (حدود ۶ الی ۸ ساعت در شبانه روز)
  • محدود کردن تماشای تلویزیون

با ایجاد تغییرات دائمی در سبک زندگی که باعث حفظ وزن سالم می شوند، می توانید موفقیت دائمی داشته باشید و چرخه یویو را بشکنید.

مطالعه ای که بر روی ۴۳۹ زن دارای اضافه وزن انجام شد، نشان داد که یک مداخله در سبک زندگی که به منظور کاهش وزن تدریجی و مداوم در طول زمان طراحی شده بود، در زنان با پیشینه استفاده از رژیم غذایی یویو یا بدون آن، به اندازه یکسان موثر بوده است. این دلگرم کننده است، چرا که نشان می دهد حتی اگر در گذشته در کاهش وزن مشکل داشته اید، ایجاد تغییرات طولانی مدت در سبک زندگی همچنان می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.


منبع

این مطالب را نیز ببینید!

چگونه به استقلال مالی برسیم؟ فرمول ۱۰ مرحله‌ای رسیدن به آزادی مالی

چگونه به استقلال مالی برسیم؟ فرمول ۱۰ مرحله‌ای رسیدن به آزادی مالی

زمانی که صحبت از پولدار شدن به میان می‌آید، اولین چیزی که در این رابطه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *